آیا اعتراض شرکت‌های پیمانکار حمل نخاله ساختمانی و عمرانی به جریمه های چشمی شهرداری اثر گذار است؟

جمعی از کامیون‌داران و شرکت‌های پیمانکاری به « افزایش نرخ صادر شدن کارت‌های رفت و آمد , دریافت جریمه تخلف فارغ از ثبت تعداد سرویس های حمل پسماند ساختمانی به طور حدسی و چشمی» اعتراض کردند .

اعتراض شرکت‌های پیمانکار حمل نخاله ساختمانی

مدتی است آن‌چه شماری از کامیون‌داران و شرکت‌های پیمانکاری گزینش «جریمه‌های چشمی و فارغ از مبنای رسمی و فقط بر پایه ی حدس و گمان» برای کامیون‌های حمل پسماندهای ساختمانی بوسیله ستاد پاکیزگی و نظافت شهر تهران میخوانند , موجب اعتراض این صنف شده‌است ; در حالی که برابر توافقنامه در بین اتحادیه کامیون‌داران شهر تهران و مسئولان ستاد پاکیزگی و تمیز کاری شهر تهران به روشنی تاکید شده که «برای دریافت کارت رفت و آمد مسیر برای کامیون‌ها ماهانه بایستی مبلغ ۶۰ هزار ریال پرداخت شود . » ولی به گفته کامیون‌داران این مبلغ برای هر خدمت حمل پسماند ساختمانی اخذ میشود و رانندگانی که‌این میلغ را پرداخت نکنند برای هر خدمت از لحاظ اداره رئیس پسماند فاقد جواز تلقی شده و مبلغ ۳۰۰ هزار ریال جریمه میشوند ; البته آنچه موجبات اعتراض بیشتر را آماده کرده این است که به گفته کامیون‌داران تعداد سرویس‌های حمل پسماند هر کامیون به طور «چشمی و حدسی» محاسبه می گردد و هیچ صفحه و سندی مبتنی بر ثبت تخلف و علت جریمه و ریزه کاری آن ارایه نمیشود .

در همین رابطه عده ای از اعضای این صنف که از مراحل پیگیری مورد از طریق معاونت پسماندهای ساختمانی و عمرانی اداره مدیریت پسماند شکایت دارا‌هستند , برای شنیده شدن خواسته‌هایشان به وسیله مسئولین شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران مسئله را با رسانه‌ای کرده و خواهان رسیدگی بدین قضیه شدند . با توجه به تردد زیاد کامیون ها، کامیون‌های حمل نخاله ساختمانی باید به GPS مجهز شوند

حمل نخاله ساختمانی

جزئیات ماجرا از چه قرار است؟

در همین رابطه یکی‌از روسای شرکت‌های پیمانکار حمل پسماند ساختمانی در تماسی با ایسنا , در تشریح اعتراضات رانندگان و شرکت‌ها می گوید : در سال ۱۳۸۹ توافقنامه‌ای با انگیزه تولید اتحاد شیوه و تسهیل در انجام کارها حمل پسماندهای ساختمانی در میان ستاد پاکیزگی و تمیزکاری شهر تهران به نمایندگی از اداره پسماند و اتحادیه کامیونداران شهر تهران انعقاد شد که به دنبال آن مسیرهای صادره تحت عنوان مجوز تردد کامیون ها به کارت رفت و آمد مسیر تبدیل شد و قوانین آن هم درین توافقنامه آورده شد و همگی توافقات پیشین کان لم یکن تلقی شوید .

او می افزاید : در‌این توافق برهه زمانی اعتبار کارت رفت و آمد مسیر برای کامیون های کوچک ( خاور ) به طور ماهیانه محاسبه و اخذ می شود و برای کامیون های بزرگ مبنی بر اعلام اتحادیه محاسبه و به طور یکساله صادر و با اعلام ستاد , صاحب می بایست ظرف بازه زمانی ۱۵ روز به ستاد مراجعه کند و در صورت عدم مراجعه صاحب اتحادیه پاسخگو باشد . ولی برای هزینه صادر شدن کارت رفت و آمد مسیر آمده است : «مبلغ صدور هر کارت رفت و آمد مسیر برای خودروهای خاور ماهیانه ۶۰ هزار ریال است و هزینه هر کارت برای خودروهای بزرگ ماهیانه ۷۰ هزار ریال است همینطور جریمه تمامی خودروهای فاقد کارت رفت و آمد مسیر و یا این که خودروهایی که اعتبار کارت مسیر آنان از زمان مجاز ( ۱۵ روز بعداز پایان اعتبار ) پیشین باشد در صورت بارگیری به ازای هر کامیون ۳۰۰ هزار ریال تحت عنوان جریمه خواهد بود . »

او با اشاره به یکی دیگر از بندهای این توافقنامه میگوید : در مسیرهای هزینه ای در شرایطی‌که که پیمانکار ضمن دریافت مجوزهای اضطراری مبادرت به تخلیه محموله بارگیری شده از محل خاکبرداری به محل دیگری غیر از گود مجاز کند , بایستی بابت هر کامیون روزمره مبلغ ۶۰ هزار ریال پرداخت شود . در همین حالا بعضا پیمانکاران گهگاه پسماندهایی نظیر خاک رس دارا‌هستند که برای کارخانه های آجر موردنیاز است و دربرگیرنده بند اعلام شده می گردند که چه بسا طومار ای برای معرفی کمپانی پیمانکار جهت انتقال به کارخانه خطاب به سازمان مدیریت پسماند ارسال می نمایند ولی سازمان پسماند برای هر خدمت حمل پسماند و خیر ماهانه مبلغ ۶۰ هزار ریال را طلب می نماید که‌این مغایر توافق است .

حمل نخاله ساختمانی حمل نخاله ساختمانی

مقدار جریمه برای هر سرویس کامیون

به ازای هر سرویس کامیون که‌این مبلغ پرداخت نکند متساوی ۳۰۰ هزار ریال جریمه برای کمپانی پیمانکار در حیث گرفته می شود که مورد اعتراض موسسات قرار گرفته و بدتر آنکه برای رسیدگی به اعتراض آن‌ها برخی فارغ از ذکر ادله مستند , ارقام جریمه کم و یا این که بسیار می شود . در صورت عدم پرداخت جریمه به وسیله کمپانی پیمانکار صادر شدن کارت های رفت و آمد مسیر که بوسیله دفترها سرویس ها الکترونیک شهر انجام می شود برای کمپانی متوقف می شود که مسلما آن با اعتنا به تعهدات به کارفرمایان خسارت اکثری میبینند . در حالی که جریمه ۳۰۰ هزار ریالی فقط برای خودروهایی بایستی در لحاظ گرفته شود که سوای هماهنگی ستاد پسماند ساختمانی را در مکانی به جز گودهای مجاز و در مکانی که موردنیاز صاحب آن باشد تخلیه می نمایند ولی تخلیه این پسماند بر روی آسفالت معابر علاوه بر پاک سازی دست‌کم مبلغ ۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی را به همراه خواهد داشت و این در حالیست که گهگاه اداره غیر از جریمه رقم خورده و پاک سازی معبر , از آنان برای کار ناخواسته در پروژه های شهرداری و حمل خاک هم به کارگیری می‌نماید . جمع آوری ضایعات و نخاله های ساختمانی در سطح شرق تهران با یک تماس

, اعتراض دیگر این کامیون داران ارتقا ۵ هزار ریالی پرداختی های ۶ هزارتومانی جهت صادر شدن کارت رفت وآمد مسیر است که فارغ از تشکیل گرد‌همایی و توافقنامه تازه با اتحادیه و اطلاع آن‌ها صورت گرفته شده‌است , در حقیقت برای صادر شدن کارت رفت وآمد مسیر هر کامیون می بایست ۶۵۰۰ تومان پرداخت نماید . در بند ۱۳ توافقنامه سال ۱۳۸۹ آمده است : تمامی مخارج نوشته شده در‌این توافقنامه به برگزاری گرد هم آیی ای در نصفه نخستین اسفند هر سال نرخ نو انتخاب میشود و از اولیه سال آینده قابل انجام است و در صورت عدم توافق و تشکیل گرد‌همایی نرخ تورم بانکی نظر و اجرا می شود .

با دقت به طرح این موضوعات , خبر نگار ایسنا برای پیگیری این مشکلات و روشن شدن ظریف بعد ها این مسئله را با مسئولین اداره مدیر پسماند حیطه و شهرداری تهران مطرح کرد و متاسفانه به رغم پیگیری‌های انجام یافته به دوران دوهفته‌ برای درج جواب مسئولین ذی‌ربط در جهت روشن شدن ذهن ها همگانی پاسخی اخذ نکرد اما با این حال ایسنا فراهم تکثیر جواب مسئولین ذی‌ربط است .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *