آشنایی با ضایعات ساختمانی یا همان نخاله‌های ساختمانی در متن زیر می پردازیم

معمولاً دولت‌ها و مقامات محلی شرایطی را حال و روز می‌نمایند که در آنان چگونگی دسته‌بندی نخاله‌ها قبلی از حمل آنها به محل دفن شرح داده شده است .

میلگردهای دورریز شده در محل یک کارگاه عمرانی

ضایعات ساختمانی یا این که نخاله‌های ساختمانی , عبارت است از موادی که به صورت تحمیلی و تصادفی در عملیات ساخت‌وساز ایجاد می گردد . این ضایعات دربرگیرنده مصالح ساختمانی از قبیل عایق , میخ , سیم برق , میلگرد و همینطور ضایعات حاصل از پروسه آماده‌سازی مقدماتی محل پروژه همچون مصالح لایروبی , کنده درختان و قلوه سنگها میگردد . نخاله‌های ساختمانی , احتمال دارد دارای سرب , آزبست یا این که بقیه مواد خطرناک باشد .

اکثری از پسماندهای ساختمانی , تشکیل شده‌اند از مصالحی زیرا خشت , بتن و چوب که سازه به دلایلی در طی عملیات ساخت‌وساز سوای به کار گیری مانده‌اند . پژوهش ها نشان میدهد که اندازه این ضایعات برابر با ۱۰ تا ۱۵ درصد کل مصالحی است که در عملیات ساختمانی به کار می رود . این میزان فراوان بیشتر از میزانی است که بوسیله برآوردکنندگان ( مترورها ) در لحاظ گرفته می شود . با اعتنا به تنوع شایان توجه در میان اشکال کارگاه‌های عمرانی , امکان فراوانی برای کاهش اندازه این ضایعات و به کار گیری دوباره از ضایعات در پروژه‌های دیگر موجود است .

دفن ضایعات

بعضی از اجزای ضایعات ساختمانی همچون دیوار خشک در فرایند دفن , از خویش گاز سمی سولفید هیدروژن منتشر می نمایند ; بدین ترتیب برای محیط زیست تولید انواع میکنند . افزایش حمل نخاله های ساختمانی و عمرانی با نوسازی بیشتر شهرها

معمولاً دولت‌ها و مقامات محلی شرایطی را حال و روز می‌نمایند که در آنان چگونگی دسته‌بندی نخاله‌ها قبلی از حمل آنها به محل دفن شرح داده شده است . بعضا از مواد خطرناک سوای این‌که به وسیله دستگاه تحلیل مورد تأیید قرار بگیرند , اجاره حمل به محل دفن را نخواهند داشت . علاوه بر این بر حمل و دفن مناسب مواد سمی همچون سرب , آزبست , یا این که مواد رادیواکتیو هم رسیدگی می کنند .

بازیافت

قابلیت بازیافت اکثری از اجزای نخاله‌های ساختمانی موجود هست . برای حمل ضایعات از ماشین‌های منحصر حمل استفاده می شود . قلوه سنگ‌ها را می‌توان خرد کرده و در پروژه‌های ساختمانی مورد به کار گیری مجدد قرار بخشید . ضایعات چوب را هم می‌توان بازیافت کرد .

در کشور کویت , وزارت دارایی مجوز ساخت اول کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی را در خاورمیانه به «شرکت صنعت های حفاظت محیط زیست» داده‌است . این کارخانه دارنده گنجایش ایجاد ۲٬۵۰۰ بدن طی روز است . دولت بدین این مجموعه در عوض کاهش مخاطرات زیست‌محیطی , پرداخت‌های مالی می‌نماید . ضایعات ساختمانی , در اثر فرآیند بازیافت به شن‌هایی با اندازه‌های گوناگون تبدیل میگردند که می‌توان در کارهای عمرانی در کنار ماسه الک‌شده از آن به کار گیری کرد .

سازمان پسماند جریمه‌های چشمی پیمانکاران حمل نخاله را رد کرد

به‌دنبال تکثیر گزارش مردمی در رابطه اعتراض شرکت‌های پیمانکار حمل نخاله ساختمانی در خبرگزاری ایسنا اداره مدیریت پسماند شهرداری تهران در توضیحی جریمه‌های چشمی شرکت‌های پیمانکارحمل نخاله ساختمانی را رد کرد .

در ادامه نشر گزارش مردمی در رابطه اعتراض شرکت‌های پیمانکار حمل نخاله ساختمانی در خبرگزاری ایسنا اداره رئیس پسماند شهرداری تهران در توضیحی جریمه‌های چشمی شرکت‌های پیمانکارحمل نخاله ساختمانی را رد کرد . ایا واقعا تردد شبانه و فعالیت كاميون های سنگین حمل نخاله و مصالح موجب افزایش آلودگی می باشد؟

به نقل از ایسنا , جواب اداره مدیر پسماند شهرداری تهران به دنبال به شرح ذیل آمده است :

«سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد ( ص ) و احترام ; در جواب به مقاله نوشته شده در خبرگزاری ایسنا با مسئله «اعتراض شرکت‌های پیمانکار حمل نخاله ساختمانی به جریمه‌های چشمی شهرداری» به استحضار می رساند :

کامیون‌ها و سرویس‌هایی که به طور غیرمجاز مبادرت به تخلیه خاک و نخاله در اماکن و پیاده رو ها می نمایند , تنها قسمتی از تخلفات پیمانکاران و کامیونداران است که اکیپ‌های اجرایی اداره مدیر پسماند با آن مواجه هستند و موردها تخلف را گزارش میکنند و قابلیت و امکان ندارد موردها اعلامی پیش از کل تخلفات صورت گرفته باشد .

محاسبات تعداد سرویس‌های حمل پسماند هر کامیون بر طبق محاسبات حجم گودال‌ها و معادن است و آن محاسبات چشمی و بر طبق حدس و گمان نبوده , بلکه با دوربین‌های نقشه‌برداری اندازه‌گیری شده و در صورتیکه پایان کار حجم کم یا این که فراوان گردد , نظر می گردد .

مبالغ دریافتی و رقم خورده سازه به مصوبه هیات مدیره سازمان مدیریت پسماند مبلغ ۶۵۰۰۰ ریال می باشد و برابر ماده ۱۶ توافقنامه فی‌مابین اداره و اتحادیه کامیونداران شهر تهران در‌صورتی‌که که پیمانکار در مکان‌هایی که موردنیاز مالکین می باشد محموله خویش را سوای هماهنگ شدن با ستاد ( معاونت پسماندهای ساختمانی و عمرانی فعلی ) تخلیه کند ( مثال خاک ) مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ریال تحت عنوان جریمه دریافت میشود که ولی غرض از جریمه خسارتی است که از بابت این تخلیه‌های غیرمجاز به شهرداری تهران وارد میشود و مبنای محاسبات تعداد سرویس تخلیه میباشد .

در بند ۳ توافقنامه فیمابین , تمامی خودروهای فاقد کارت مسیر و یا این که خودروهایی که اعتبار کارت رفت و آمد مسیر آنان از برهه زمانی مجاز ( ۱۵ روز بعداز پایان بازه کارت ) پیشین باشد , در صورت بارگیری به ازای هر کامیون مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ریال دریافت میگردد که مورد موافقت اتحادیه مذکور قرار گرفته است .

به استناد بند ۱۳ توافقنامه مذکور که اشعار می دارد : نرخ نو تمامی هزینه‌های نوشته شده در‌این توافقنامه در جلسه‌ای که در نصفه اولیه اسفند ماه هر سال اجرا مي شود , تغیین میشود و از اولیه سال آینده قابل انجام است و در صورت عدم توافق و تشکیل جلسه نرخ تورم بانکی حیث و اجرا میشود . حمل نخاله ساختمانی

این اداره در جهت حمایت از قشرها آسیب‌پذیر جامعه که رانندگان با شخصیت حمل کننده پسماندهای ساختمانی و عمرانی را هم مشتمل بر میگردد و در مسیر منویات جایگاه معظم رهبری بر پایه ی عدالت اجتماعی و حمایت از کار و سرمایه اهل ایران , علیرغم ارتقا تورم از سال ۱۳۸۹ مطابق با نرخ اعلامی از سمت بانک مرکزی تا به امروز هیچگونه ارتقا ارزش پیرامون موردها مطروحه در امر صادر شدن کارت رفت وآمد , صادر شدن برگ مسیر و اخذ ضرر و زیان وارده که برخی بر اثر تخلفات اعضای صنف یاد شده صورت قبول می کند , نداشته است .

برای تنویر و روشن شدن ذهن ها همگانی , مراحل صادر شدن مجوزهای واجب به طور سیستمی و سوای دخالت عامل ها انسانی و در ۱۲۳ دفتر کار خدمات الکترونیک شهر تهران انجام گرفته و هیچگونه دخل و تصرفی از بابت تولید تخلف و یا این که هرگونه اخلال در کارها اداری صورت نمی‌پذیرد و این اداره با دقت به اطمینان بدون نقص به صدق و سالم عملیات اداری و اجرایی از فرآیندهای رقم خورده آمادگی پاسخگویی بی نقص به هرگونه شبهه و ابهامی را دراین باره داراست و مستندات رسمی و اختیاراتی که ضابطه مدیر پسماندها و شورای متشخص اسلامی شهر تهران ثبت کرده است را ملاک و ترازو فعالیت خود قرار داده

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *